Suomen Pankki kävi tiivistä keskustelua kansalaisten kanssa vuonna 2018. Suomen Pankin ja eurojärjestelmän toiminnan esittelemisen lisäksi tapaamisten ja tapahtumien tarkoituksena oli luoda edellytykset aitoon vuoropuheluun.

Keskuspankkien viestinnästä on tullut finanssikriisin jälkeen oleellinen osa rahapolitiikan työkalupakkia. Rahapoliittinen viestintä on kuitenkin suunnattu pääosin keskuspankkien perinteiselle yleisölle eli talouden asiantuntijoille.

Suomen Pankki viesti vuonna 2018 aktiivisesti aiempaa laajemmalle joukolle kansalaisia. Perinteisten rahapolitiikan, rahoitusvakauden ja kotimaan talouden teemojen lisäksi se keskusteli yleisötilaisuuksissa muun muassa digitalisaatiosta, talousosaamisesta, käteisen riittävyydestä ja maksamisen murroksesta.

Suomen Pankki edistää nuorten talousosaamista

Nuoret ovat yksi Suomen Pankin tärkeimmistä kohderyhmistä. Suomen Pankin johtokunta ja asiantuntijat vierailivat oppilaitoksissa ympäri maata ja järjestivät yhteistyökumppaneidensa kanssa Talous tutuksi -koulutuksia opettajille.

Rahamuseo toimi euroalueen laajuisen Generation €uro -kilpailun Suomen finaalin näyttämönä. Matkan Euroopan keskuspankkiin (EKP) voitti jo toisen kerran peräkkäin Ålands lyceum. Nuoria houkutteli rahamuseoon myös paneelikeskustelu, jossa suosittu bloggari ja kirjailija Julia Thurén sekä Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Panzar keskustelivat taloustaidoista.

Johtokunnan jäsenet matkustivat maakuntakeskuksiin

Suomen Pankki tekee säännöllisesti matkoja maakuntakeskuksiin. Näillä matkoilla Suomen Pankin asiantuntijat tutustuvat yhdessä johtokunnan jäsenen kanssa maakuntien elinkeinoihin sekä ihmisiin ja käyvät keskusteluja yrittäjien, opiskelijoiden ja viranomaisten kanssa.

Matkoilla on tyypillisesti jokin teema, kuten digitalisaatio johtokunnan silloisen varapuheenjohtaja Olli Rehnin Oulun matkalla. Raumalla ryhmä Suomen Pankin asiantuntijoita tutustui johtokunnan jäsen Marja Nykäsen johdolla energiasektorin näkymiin. Johtokunnan jäsenet matkustivat Ouluun, Raumalle, Lappeenrantaan, Mikkeliin, Poriin, Turkuun ja Joensuuhun.

Viestintäkanavat monipuolistuivat

Suomen Pankilla on käytössään seitsemän eri sosiaalisen median kanavaa, joista uusimpana otettiin käyttöön Facebook vuonna 2018. Suomen Pankin asiantuntijat keskittyivät sosiaalisessa mediassa ennen kaikkea Twitteriin. Loppuvuodesta yli 90 Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan työntekijää käytti omaa Twitter-tiliä; niillä he osallistuivat keskusteluihin ja jakoivat muun muassa linkkejä omiin ja kollegoidensa kirjoittamiin artikkeleihin.

Jaettavaa riitti, sillä vuoden 2018 aikana Suomen Pankki julkaisi verkossa viisi laajaa Euro & talous -julkaisua, lukuisia asiantuntija-artikkeleita ja blogikirjoituksia.

Sosiaalisen median voittokulusta huolimatta perinteinen media on edelleen suuren yleisön ensisijainen uutislähde. Suomen Pankki järjesti taloustoimittajille ja päätoimittajille muun muassa Suomen talousnäkymiä, käteistä rahaa ja rahapolitiikkaa käsitteleviä tilaisuuksia. Lisäksi marraskuussa pääjohtaja Rehn tapasi eurojärjestelmästä raportoivan kansainvälisen median edustajia Frankfurtissa.

Rahamuseossa näyttelyt sisällissodasta ja käteisestä rahasta

Suomen Pankin vierailukeskuksessa rahamuseossa kävi vuoden aikana liki 15 000 vierailijaa. Vuoden alussa rahamuseossa avautui näyttely, joka kertoi Suomen Pankin toiminnasta sata vuotta sitten käydyn sisällissodan aikana. Näyttely kuvasi sodan vaikutusta Suomen talouteen ja maksuvälineisiin.

Lokakuussa rahamuseon näyttelytilassa avautui katseltavaksi raha-aiheisen valokuvakilpailun parhain sato. Käykö käteinen -valokuvanäyttely esittelee käteisen rahan mielleyhtymiä ja moninaisuutta.

Pääjohtaja Liikanen isännöi avoimia ovia viimeisen kerran

Suomen Pankki avasi toukokuussa 2018 ovensa yleisölle jo viidettä kertaa. Pääosassa oli taidekokoelmasta koostettu näyttely, jota esittelivät taideoppaiksi heittäytyneet Suomen Pankin asiantuntijat. Kuvataidetta täydensi nuorten huippupianistien esittämä musiikki. Lisäksi Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan asiantuntijat tarjosivat vieraille lyhyitä tietoiskuja taloudesta, Suomen Pankin historiasta ja sen päärakennuksesta.

Vuoden 2018 avoimien ovien uutuutena olivat kirjallisuus ja elokuvataide. Pääjohtaja Erkki Liikanen juonsi rahamuseossa keskustelutilaisuuden Vuosi 1918 kirjallisuudessa ja tutkimuksessa.

Lisäksi rahamuseossa esitettiin Peter von Baghin tekemä persoonallinen, arjen historiaa käsittelevä dokumenttielokuva Suomalaiset ja raha – rakkaustarina Aki Kaurismäen elokuvista tutun musiikin ryydittämänä.