Vuonna 2019 Suomen Pankki viesti ja vaikutti sekä monikanavaisesti verkossa että kohtaamalla sidosryhmiä tapaamisissa ja tapahtumissa. Sosiaalisen median merkitys kasvaa myös Suomen Pankin viestinnässä. Talousosaamisen edistäminen on Suomen Pankin viestinnän keskeinen tavoite.

Vuonna 2019 Suomen Pankki toimi aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja kehitti omia verkkosivujaan vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin.

Euro & talous -tiedotustilaisuuksissa julkaistavia verkkojulkaisuja tehtiin vuonna 2019 viisi. Uutena viestintätuotteena käyttöön otettiin Euro & talous -julkaisun helppolukuinen yhteenveto, jolla tavoitellaan uusia lukijoita. Verkkolähetykset puolestaan mahdollistavat Suomen Pankin tilaisuuksien seuraamisen paikasta riippumatta.

Lokakuussa 2019 eurojärjestelmä alkoi julkaista uutta yön yli -viitekorkoa €STR:ää. Koska kyseessä oli tärkeä rahoitusmarkkinoiden viitekorkouudistus, euroalueen keskuspankit järjestivät yhdessä Euroopan keskuspankin (EKP) kanssa sekä yhteisiä että kansallisia tiedotuskampanjoita.

Suomen Pankin vuosikertomus uudistui, ja ensimmäinen verkkovuosikertomus julkaistiin huhtikuussa 2019. Uudenlaisella vuosikertomuksella tarjotaan lukijalle ymmärrettävää sisältöä ja aikaisempaa visuaalisempi lukukokemus. Verkkovuosikertomuksen eri sisältöosiot ovat helposti löydettävissä ja jaettavissa. Suomen Pankin vuosikertomussivusto palkittiin vuoden parhaana mediana ProComin Oma Media 2019 -arviossa.

Suomenpankkilaiset kirjoittivat ahkerasti blogeja. Vuoden 2019 aikana julkaistiin 66 Euro & talous -blogikirjoitusta. Blogeja jaettiin Twitterissä, Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä. Merkittävä osa lukijoista löysi blogit sosiaalisen median kanavien kautta.

Asiantuntijat näkyvät sosiaalisessa mediassa

Suomen Pankin asiantuntijoita rohkaistaan toimimaan ammattiroolissaan sosiaalisessa mediassa, erityisesti Twitterissä. Suomenpankkilaisista Twitterissä vaikuttaa yli 90 henkilöä. Pankkilaisten toimintaa sosiaalisessa mediassa tuettiin vuoden 2019 aikana erilaisilla koulutus- ja infotilaisuuksilla.

Suomen Pankin asiantuntijatyön näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa kehitetään edelleen muun muassa LinkedIn-palvelussa. Kaiken kaikkiaan Suomen Pankin sosiaalisen median kanavien käyttöä edistetään palvelemaan paremmin sekä asiantuntijoita että kansalaisia.

Talousosaamisen tärkeys esillä monella areenalla

Talousosaamisen tärkeys korostuu Suomen Pankin toiminnassa. Vuonna 2019 Suomen Pankki osallistui talouslukutaidosta käytävään keskusteluun mediassa ja erilaisissa tapahtumissa sidosryhmien kanssa.

Huhtikuussa 2019 avattiin uusi Opi taloudesta -sivusto, johon on koottu tietoa keskuspankin toiminnasta, talousosaamiseen liittyviä tehtäviä ja pelejä sekä ajankohtaisia uutisia. 

Talouslukutaito näkyi vuonna 2019 myös Suomen Pankin tapahtumissa ja sen vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Heinäkuussa Suomen Pankki järjesti yhteistyössä Finanssiala ry:n ja Pörssisäätiön kanssa SuomiAreena-keskustelun otsikolla "Talousosaaminen kansalaistaidoksi – ei kaikkea kantapään kautta".

Toisen asteen opiskelijoille suunnattu rahapolitiikkakilpailu Generation €uro järjestettiin kahdeksannen kerran. Kilpailun voiton ja palkintomatkan Euroopan keskuspankkiin Frankfurtiin vei Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun joukkue. Rahamuseossa 2.4.2019 pidetyn finaalin muut osallistujat tulivat Maarianhaminasta Ålands lyceumista ja Lahden yhteiskoulun lukiosta.

Opettajia koulutettiin jälleen Talous tutuksi -koulutuksissa ympäri Suomea. Vuonna 2019 koulutuspäiviä pidettiin Helsingissä, Jyväskylässä ja Tampereella sekä etätilaisuutena Oulussa.

Suomen Pankin johtokunnan jäsenet vierailivat eri puolilla Suomea

Suomen Pankin johtokunnan jäsenet vierailevat vuosittain eri puolilla Suomea tutustumassa maakuntakeskuksiin. Näillä matkoilla he myös esitelmöivät ja keskustelevat ajankohtaisista talousaiheista.

Vierailuilla tavataan paikallisia yrittäjiä, opiskelijoita, viranomaisia ja mediaa. Vuonna 2019 Suomen Pankin johtokunnan jäsenet vierailivat Tampereella, Mikkelissä, Rovaniemellä, Vantaalla, Porissa, Kuhmossa ja Kajaanissa.

Rahamuseossa vierailijaennätys ja näyttely setelien väärentämisestä

Suomen Pankin rahamuseossa tehtiin vuonna 2019 kaikkien aikojen kävijäennätys. Näyttelyihin tutustui ja museossa järjestettyihin tapahtumiin osallistui vuoden aikana yli 15 300 vierailijaa.

Kesäkuussa museossa avattiin näyttely setelien väärentämisestä. Näyttelyssä pääsee tutustumaan seteliväärennösten historiaan Suomessa. Kaikille avoin näyttely on esillä toukokuun 2020 loppuun.

Rahamuseon vilkkaaseen tapahtumavuoteen on mahtunut lukuisia yleisötilaisuuksia ja -luentoja. Yleisölle on esitelty muun muassa Suomen talouden ja maailmantalouden näkymiä ja kerrottu vastuullisesta sijoittamisesta. Lisäksi Talouskirja nyt -sarjassa on keskusteltu muun muassa pääjohtaja Olli Rehnin kirjasta "Kuilun partaalta – Näin euro pelastettiin" sekä edellisen pääjohtajan Erkki Liikasen kirjasta "Olin joukon nuorin".